
Program NOWEFIO – KONKURS NOWEFIO – PRIORYTET 2-4

TYTUŁ PROJEKTU: Cyber Senior – obywatelskie zaangażowanie osób starszych
Projekt „Cyber Senior – obywatelskie zaangażowanie osób starszych dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiegow ramach Rządowego Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030
Celem projektu jest zwiększenie uczestnictwa osób starszych w życiu publicznym oraz cyberprzestrzeni (zwłaszcza w ich lokalnych społecznościach), poprzez wsparcie grup inicjatywnych (profesjonalnym pakietem szkoleniowo – aplikacyjnym) z 12 środowisk, łącznie obejmujących 240 seniorów z województwa śląskiego do 31.12.2026 roku
Podniesienie kompetencji społecznych (wiedzy, umiejętności, postaw) grupy docelowej, dzięki objęciu jej profesjonalnym pakietem szkoleń z wykorzystaniem innowacyjnej strategicznej gry „Nowoczesny Senior” jako uzupełnienie całego procesu wsparcia.
„Nowoczesny Senior” to gra zwiększająca wiedzę i umiejętności seniorów z zakresu aktywności w cyberprzestrzeni, poprzez realizowane zadań/poleceń. Element (G)RYWALIZACJI pomiędzy poszczególnymi graczami/środowiskami pozytywnie wpływa zarówno na motywację seniorów, jak i zwiększenie zaangażowania w projekt. Gra ta będzie stanowić uzupełnienie procesu podnoszenia kompetencji.
Drugie narzędzia użyte w projekcie to narzędzie IT „Diabeł tkwi w szczegółach”, które pozwala na stworzenie przestrzeni szkoleniowej z danego zagadnienia, z którym będą pojawiały się problemy podczas między innymi gry „Nowoczesny Senior” czy też i potrzeby szkoleniowe zgłaszane przez uczestników.
Zadanie skierowane jest do 240 seniorów działających na rzecz swoich środowisk lokalnych(min.12 środowisk): gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 30tyś mieszkańców.
W związku z sytuacją, w której gra „Nowoczesny Senior” ma formę drzewa -poszczególne Etapy (zadania) projektu nazwano zgodnie z etapami rozwoju i postępu przyrody:
ETAP I –WPROWADZENIE– jej celem jest zapoczątkowanie działań w środowiskach lokalnych poprzez rekrutację jej „ziaren” – rekrutację głównych graczy (po 6 seniorów z każdego z 120 środowisk razem 72 osoby) działających na rzecz swoich środowisk m.in. np. zrzeszonych w Radach Seniorów, UTW, SEiR, KS, innych tego typu organizacjach działających na rzecz seniorów, jak i w grupach nieformalnych i wprowadzenie ich w zasady gry, a następnie zwiększenie ich kompetencji niezbędnych w dalszym udziale (w tym umiejętności liderskich).
ETAP II – GRYWALIZACJA– utworzenie 12 zespołów (średnio 20 osobowych), którzy realizować będą poszczególne zadania wyznaczone w grze dążąc do osiągnięcia przez każdy zespół indywidualnego celu. Realizacja poszczególnych zadań w grze zwiększać będzie umiejętności i kompetencje uczestników w obszarach takich jak m.in. metody wspierania dialogu obywatelskiego, przeprowadzenie procesów konsultacji, tworzenia forum debaty publicznej, sposoby budowania potencjału organizacji, jednocześnie „zbliżając” ich do osiągnięcia wyznaczonego przez każdy zespół indywidualnego celu związanego z zwiększeniem zaangażowania społeczności i organizacji seniorskich w życiu społeczności lokalnej.
ETAP III – BEZPIECZNY SENIOR –który jest podzielony na dwa etapy: .Organizację i obsługę Skrzynek Obywatelskich oraz Warsztaty „Bezpieczny Senior” – podczas których uczestnicy wypracują co najmniej 1 inicjatywę na środowisko
ETAP IV – SYMPOZJUM – organizacja konferencji o charakterze ponadregionalnym mająca na celu prezentujące osiągniętych przez małe społeczności ( i grupy senioralne uczestniczące w niej) cele. Ponadregionalny charakter konferencji ma także na celu przekazanie motywacji i emocji, które towarzyszyły uczestnikom projektu w ich osiągnięciu– chcielibyśmy, aby stanowiły one dobre praktyki dla kolejnych seniorów i „motywatory” do zaangażowanie się w dialog obywatelski i działalność w swojej społeczności lokalnej.
Wartość dofinansowania; 279 400,00 zł
Całkowity koszt projektu: 322 600,00 zł